GRIEKENLAND

RHODOS

18 mei 2014

Rhodos is een Grieks eiland in de Egeïsche Zee en het op 3 na grootste eiland van Griekenland. Het is een van de meest oostelijke eilanden die tot Griekenland behoren, strategisch gelegen op slechts een paar kilometer ten zuiden van het Turkse vasteland.

18 mei

We hebben een last minute geboekt bij sunjets naar Rhodos. Hotel Calypso in Faliraki.
We vertrekken voor de eerste keer vanuit Charleroi. Een kleine luchthaven maar van alles voorzien. We hebben geen maaltijd op de vlucht genomen maar eten nog frietjes in de luchthaven. Het was rap tijd om te vertrekken.
Er waren nog plaatsen vrij op het vliegtuig dus we zaten met ons tweetjes op 3 plaatsen. Het is toch een pak comfortabeler zitten. Koen aan het raam en ik aan de gang. Onze rugzak int midden 🙂
Vliegroute: Luxemburg, Duitsland (Stuttgard), oostenrijk , bregenz, innsbruck, noorden van italie, slovenie.
In oostenrijk zien we de besneeuwde bergtoppen. Dolomite mountains
Boven de Adriatische kust veel turbulentie. Na 3 uurtjes vliegen landen we in Rhodos.
Om 20:40 u zijn we in het hotel. Valiezen op de kamer en vlug gaan eten.

19 mei

Op de agenda een luilekkerdag aan het zwembad. In de late namiddag wandelen we tot in het centrum van Faliraki. Er een klein visserhaventje maar voor de rest stelt het niets voor.

20 mei

Vandaag nemen we om 09:30 u de taxiboot naar Rhodos stad. In de voormiddag bezoeken we de oude stad. In de namiddag hebben we in het centrum afgesproken met Gerry en Julie. Enkele weken geleden bleek dat ze op huwelijksreis gingen naar Rhodos in dezelfde periode dat wij er ook waren. Aangezien de reis een verrassing was voor Julie wist ze ook niet dat Gerry en Koen hadden afgesproken. We hebben dan samen een hele leuke namiddag op het terras doorgebracht. Onze laatste taxiboot hebben we gemist. Dit was geen probleem. Gerry was er met zijn huurauto. Hun hotel lag uiteindelijk zelfs maar 2 km van het onze.

We hebben zelfs nog een kleine uitstap gemaakt naar het Filérimosklooster.  Op een heuvel ten zuidwesten van Rhodos-Stad liggen enkele bezienswaardigheden waaronder het klooster.  De bezoekuren zijn al voorbij maar we kunnen er nog wel rondlopen. Het is er heel rustig. We horen enkel het geluid van de vele pauwen die hier rondlopen. Behalve het klooster, de restanten van de tempel en de kloosterkerk staat er op de heuvel ook een enorme betonnen kruis. Vanaf het plateau waarop het kruis staat heb een prachtig uitzicht.

Het was een prachtige dag.

21 mei

Niets doen staat vandaag op het programma: luieren aan het zwembad en in de late namiddag wandelen we naar het centrum. Zo zijn we toch niet de ganse dag lui geweest. 🙂

22 mei

Vandaag hebben we een auto gehuurd en rijden we naar Lindos.

Lindos is net als het middeleeuwse Rhodos-Stad een echte bezienswaardigheid op het eiland Rhodos en ligt op ongeveer 45 kilometer ten zuiden van Rhodos-Stad, aan de oostkust. Op 100 meter hoogte, bovenop een rotsachtig plateau, zie je van veraf al de tempel van Athena. Dit wordt ook wel de akropolis van Lindos genoemd. Aan de voet van de akropolis van Lindos ligt het gelijknamige witte karakteristieke dorpje. De geschiedenis van het dorp gaat meer dan 3.500 jaar terug en het is een genot om doorheen te lopen. De smalle straatjes met winkeltjes, boetieks, tavernes en bars trekken je aandacht tijdens je tocht richting de akropolis. Zo nu en dan een kerkje met een fraai dak.  Wil je niet tevoet naar boven dan kan je ook opteren voor een ezel. 🙂

Op de terugweg stoppen we ook eventjes in Archangelos, wat Aartsengel betekent.  De belangrijkste bezienswaardigheden zijn het Byzantijnse kasteel, het Klooster van Panagia Tsambika dat op een heuvel ligt met een uitstekend uitzicht en de kerk van Archangelos Michail (Aartsengel Michael) met de met stenen geplaveide binnenplaats. Aan deze kerk heeft het hele gebied de naam ‘Archangelos’ te danken.

We bezoeken eerst het kerkje en rijden dan naar het klooster van Panagia Tsambika. Je kan niet helemaal tot boven rijden. Er wacht ons nog een stevige klim van 300 trappen. Pff en dat in de hitte. Het klooster op zich stelt niet zoveel voor maar je hebt er een fantastisch uitzicht op de omgeving. Het was de klim wel waard. Neem zeker drinken mee. Boven is er niets te krijgen.

De laatste halte van de dag is de vlindervallei. We zijn er niet in de juiste periode om vlinders te zien maar we willen toch eventjes gaan kijken. De vlindervallei, ook wel de beroemde Petaloudes vallei, op het eiland Rhodos is een trekpleister voor toeristen. De vallei is gelegen op 26 kilometer van Rhodos stad. Bezoek de vallei niet voor half juni als de vlinders wilt zien. Eind juni zie je er steeds meer en in de zomermaanden zijn de meeste vlinders in de Petaloudes vallei. Het bos beschermt de vlinders tegen de warmte.

In de buurt van het hotel doen we nog een laatste fotostop.

Het was een mooie dag met veel indrukken.

23 en 24 mei

Deze dagen staan in het teken van ontspannen aan het zwembad.

25 mei

Vandaag vertrekken we al terug naar huis. Ook nu zijn er verschillende lege rijen op het vliegtuig. Zalig!
We vertrekken met een mooie blauwe lucht maar in België worden we verwelkomt met grijs, grijs, grijs….