TURKIJE

9 mei 2013

Dit jaar willen we een luilekkervakantie, gewoon genieten van de zon. We hebben gekozen voor Turkije van 9 mei t/m 18 mei 2013.
Maar naar waar? Turkije is een groot land.
Turkije, officieel de Republiek Turkije, is een transcontinentale staat die zowel in Azïe als in Europa ligt maar voor het grootste deel in Azië, op het schiereiland Anatolië tussen de Middellandse Zee en de Zwarte Zee. Toch wordt de republiek vaak geheel tot Europa gerekend, vanwege geschiedkundige en culturele redenen.
Het Aziatische en het Europese deel worden gescheiden door de Dardanellen, de Zee van Marmara en de Bosporus, die gezamenlijk de Middellandse Zee met de Zwarte Zee verbinden. Het wordt begrensd door Bulgarije, Griekenland, Georgië, Armenië, Azerbeidzjan, Iran, Irak en Syrië en heeft een zeer lange kustlijn.
Het is een een land met mooie natuur en cultuur en leent zich dan ook voor mooie rondreizen maar we hebben nu gekozen voor een strandvakantie. Vooral gekend zijn de Klassieke Kust, Bodrum, de EgeIsche kust en de Turkse Riviera. We kiezen voor deze laatste met als badstad: Kemer.

9 mei

Vroeg uit de veren, vandaag vertrekken we naar Turkije. We zijn zeer benieuwd, het is onze eerste kennismaking met Turkije. Met het weer hebben we alvast geen geluk. De weerkaarten voorspellen ginder niet veel goeds. We waren zo blij het koude voorjaarsweer in België voor 10 dagen te kunnen achterlaten maar ja wat krijgen we in de plaats. We moeten het in ieder geval nemen gelijk het is.

Onder een dik wolkendek landen we om 10:45. Het is zwaar bewolkt maar het is warm, dat is al iets.

Bij aankomst moet je een visum kopen ter waarde van 15 euro. Voor ons visum loopt het al verkeerd. We gaan naar de douane, krijgen een visum, hij zet er een stempel op en we zijn weg. Oeps en dit is niet juist, we hebben niet betaald en hebben dus geen zegel gekregen. Hij liet ons echter gewoon naar buitengaan dus we waren ons van geen kwaad bewust. Ik was wel aan t denken, tiens we hebben niet moeten betalen. Toch eens navragen aan de hostess.

Na een lange rit, de chauffeur wist niet altijd goed waar hij moest zijn, komen we om 13:45 u aan in het hotel. We worden er ontvangen met een glas champagne. Na het inchecken en de lunch kunnen we ons nog een paar uurtjes installeren aan het zwembad en joepi, de zon is ook van de partij.

We wandelen nog eventjes tot in het centrum van Kemer. Dat ziet er gezellig uit. Lang vertoeven we er niet, we hebben geen plannetje bij, we hebben geen zin om verloren te lopen en we zijn ook benieuwd naar het eten vanavond.
Het restaurant, de verschillende bars en de avondanimatie vallen allemaal reuze mee. Ons verlof is goed gestart. Het enige minpuntje zijn de talrijk aanwezige Russen en aanverwanten.

Vrijdag 10 mei

Vandaag is het een luilekkerdag. Bij het ontbijt is het nog bewolkt maar algauw komt de zon te voorschijn en kunnen we gans de dag van de zon genieten. Boven het gebergte was het wel zwaar bewolkt. We hebben ook een afspraak met Ilona, de hostess. Ze geeft ons wat praktische uitleg, een plannetje en we kunnen er enkele uitstappen boeken. Ik heb er ook een afspraak geboekt voor een peeling en een turkse zeepmassage in ons hotel. Ben zeer benieuwd.

In de late namiddag gaan we op verder verkenning, met een plannetje, naar het centrum van Kemer. We kunnen ofwel langs een weg met winkeltjes of langs de zee. We kiezen voor het laatste. Veel is er echter niet te zien; hotels en discotheken. We kunnen zo wel tot aan de jachthaven wandelen. Hier mogen we echter niet in.

We wandelen langs de straatkant terug. Het is zo toch wel gezelliger met de winkeltjes.

Zaterdag 11 mei

Deze nacht hebben we onweer en regen gehad. De morgen start zwaarbewolkt maar tussen 10 uur en 12 uur was het zonnig en warm. Ik had om 11 uur mijn afspraak voor de peeling en turkse massage. Het was zalig!! Ik ben buiten gekomen rond 12 uur en het begon juist te regenen. Het wordt een namiddagje regenen. Snertweer!

Om 17uur is het gestopt met regenen en kunnen we een terrasje doen. Maar echt warm is het toch niet. Als we op onze kamer komen, vinden we 2 regenjasjes. Onze kamer ligt in een bijgebouw en we moeten dus naar buiten voor het restaurant. Deze avond inderdaad terug regen. Ook de avondshow moet binnen doorgaan.
Hopelijk is het morgen beter want we gaan op uitstap.

Zondag 12 mei

Nadeel aan een uitstap is dat je natuurlijk vroeg moet opstaan. Om 7 uur loopt de wekker af. We gaan vandaag naar Antalya en vertrekken om 8 uur. Het regent gelukkig niet en de zon schijnt. De rest van de dag blijft dit zo.
Eerst brengen we een bezoek aan een grote lederwinkel. We worden er in het nederlands ontvangen. Eerst een kleine modeshow en daarna worden we losgelaten op de winkel. Veel bewegingsvrijheid heb je echter niet want de verkopers worden losgelaten op ons.
En ze laten niet los 🙂

Ik heb een mooie rode vest gepast. Zeer mooi maar duur. Officiële prijs 1320euro. Direct gaat er al 50% af. Uiteindelijk blijft hij op 400 euro steken wat mij teveel is voor een ‘folietje’. Was wel zeer mooi en ook mooie kwaliteit.
We zagen dan ook een mooie vest voor koen: een vest van Marlboro classics. Officiële prijs 1560 euro. Blijft steken op 450euro. Niet voor onze portomonnee.

Daarna bezoekje aan een juwelenwinkel. We weten nu al ongeveer wat ons te wachten staat. We vliegen dan ook door de winkel om zo gauw mogelijk buiten te zijn. Achter de winkel is er immers de mogelijkheid om in het zonnetje te zitten en iets te drinken. Veel leuker 🙂

Daarna wordt de rit verder gezet naar de waterval. We hadden deze ook gezien vanuit het vliegtuig.

Het is al 14:30 u als we uiteindelijk in het oude centrum van Anatalya komen. Eerst bezoeken we samen met de gids de moskee. De vrouwen moeten een hoofddoek opzetten en de benen bedekken. Daarna hebben we een beetje vrije tijd om het oude centrum te verkennen. Maar dit is veel te kort. Jammer.

Om 18:15 u terug in het hotel. De zon schijnt hier ook maar het lijkt toch minder warm.

‘S avonds terug regen en onweer. Het is behoorlijk afgekoeld. Onze 2 eerste avonden was het nog warm waarschijnlijk door de hitte van de voorgaande dagen. Nu warmt het overdag niet erg meer op: 23 a 24graden en zijn het frisse avonden.

Maandag 13 mei

Vandaag is het weer op te staan om 7 uur. We rijden naar Kekova: ‘een verzonken droom’.
Het weer ziet er deze morgen veelbelovend uit.
Het duurt eventjes eer we iedereen opgepikt hebben. De klok staat reeds op halftien eer we uiteindelijk richting kekova rijden.

We stoppen onderweg in kumkova waar we een mooi uitzicht hebben op de kust en de vele serres met tomaten. Ook veel sinaasappelbomen zie je in deze streek.
Het eiland Kekova ligt in de baai van Kekova niet ver van de stad Demre, het vroegere lycische Myra. Eens was dit eiland bewoond door Lycische kolonisten die hier hun fraaie stenen huizen bouwden.
In de 2e eeuw vond er een aardbeving plaats die de woningen vernietigde, maar ook een deel van het eiland onder zeewater spiegel deed verdwijnen.

We komen om 11:45 aan in Andriake en kunnen dan op de boot. Het is eigenlijk een hele mooie boottocht. Onze boot heeft een glasbodem waardoor we de ruïnes kunnen zien. Meer dan een kruik hebben we echter niet gezien. Aan de andere kant van de baai ligt het pittoreske Kaleköy. Het is een drukbezochte streek, we varen hier niet alleen.

Donkere wolken verschijnen aan de hemel en in de verte horen we het al donderen. Op de terugweg naar de haven krijgen we een onweersbui over ons.
We meren aan, de bus op en naar het restaurant. Na het eten schijnt terug de zon en hebben we een mooie namiddag.
We rijden naar Demre. Het huidige stadje Demre was in de oudheid een grote stad en heette toen Myra. Van de antieke stad blijft alleen het Romeinse theater bewaard. Beroemd zijn ook de prachtige lycische rotsgraven op de hellingen naast het theater.
We bezoeken daarna de Nicolaaskerk. In de 4de eeuw leefde hier bisschop St.-Nicolaas. Inderdaad onze sinterklaas. Voor het gebouw staat sinds een aantal jaren een standbeeld van de heilige Nicolaas. In het interieur zie je nog oude schilderingen van heiligen en veelkleurige mozaïeken op de vloer. Hier bevindt zich ook zijn laatste rustplaats. Alhoewel niet iedereen het erover eens is welke sarcofaag het graf van de heilige is.

Na een mooie rit zijn we iets voor 19u terug in kemer. Het weer lijkt hier een pak minder dan wij gehad hebben.  Het is frisjes en er liggen grote plassen.
Als we ‘ s avonds om 23u buiten komen is het opnieuw aan het regenen.
Er zijn momenteel meer dan 55% Russen in het hotel. 16% Belgen, 14% Duitsers en 12% Nederlanders.

Dinsdag 14 mei

We hadden deze namiddag een uitstap geboekt naar oa Olympos en Phaselis maar deze gaat spijtig genoeg niet door wegens te weinig belangstelling. Jammer.
We blijven dan maar in het hotel. Het lijkt een mooie dag te worden.
Vandaag is het tevens textielmarkt in Kemer.

Het is een warm en zonnig en het is zalig aan het zwembad. Tegen de middag komen er enkele wolken opzetten en heeft het eventjes gedruppeld. Na het eten schijnt alweer de zon en genieten we nog enkeltjes uurtjes aan het zwembad voor we naar de markt gaan. We gaan eerst naar onze kamer en tot onze verrassing is onze kamer versierd ter gelegenheid van onze huwelijksverjaardag. Ballonnen, een bloemetje, een fles rode wijn en een taartje in de vorm van een hart. Leuk :). Bij het inchecken hadden we dit moeten doorgeven maar dit hadden we niet verwacht.

Op de markt laat ik mij verleiden tot het kopen van een paar ceinturen die achteraf niets blijken waard te zijn en waarschijnlijk hebben we ze veel te duur betaald. Het afdingen is nog niet echt aan ons besteed. In de winkelstraat zijn er verschillende juweliers. Hier koop ik een zilveren ring.

Woensdag 15 mei

Verborgen Turkije; dit is onze uitstap voor vandaag. Deze uitstap noemen ze ‘Discovery Highlight’. Ben benieuwd.
We vertrekken om 8 uur en ook Ilona, de hostess van Jetair gaat mee. Weerom zijn we met niet veel. De meesten komen naar hier enkel om te zonnen.

We rijden naar het Karacaörenmeer. Eer we met een boot op het meer varen, krijgen we een gözleme, een turkse pannenkoek te eten. Daarna varen we met 2 bootjes op het meer. Eerst moeten we zelf roeien maar algauw worden we door een motorbootje voortgetrokken. Normaal gezien heb je de mogelijkheid om in het meer te zwemmen maar daar was het nu te koud voor.
Na het boottochtje krijgen we eten. We zitten gelukkig overdekt want het begint terug te regenen.

Daarna rijden we de bergen in om een klein dorpje te bezoeken. Veel toeristen zien ze daar niet.

Op het moment dat we daar aankomen begint te weer te regenen. Gelukkig van korte duur.
Vandaag was het wel een wisselvallige dag.

Voor vanavond hebben we gereserveerd in het visrestaurant. 1 x per week kan je in een a la carte restaurant reserveren en hoef je niet extra bij te betalen. Wat we niet wisten, is dat het visrestaurant buiten te zitten is. En laat het nu net vanavond de koudste avond van gans de week zijn. Gelukkig krijgen we nog een fleece. Het eten was zeer lekker.

Donderdag 16 mei

Vandaag en morgen zullen normaal de betere dagen moeten zijn en inderdaad we worden wakker met een blauwe hemel. Deze laatste dagen hebben we geen uitstappen meer voorzien. Het is puur relaxen.

Na het ontbijt gaan we eerst naar het centrium. Een bezoekje aan de moskee, daarna mij ring ophalen, een terrasje en dan ons aan het zwembad installeren.

Vrijdag 17 mei

Ontbijt, zwembad, aperitieven, eten, zwembad, aperitieven, eten. Goh het was een vermoeiende dag vandaag 🙂

En helaas ook onze valiezen moeten maken.
Turkije heeft ons aangenaam verrast, ook al hebben we maar een heel klein stukje van het land gezien. Het klimaat, het heerlijke eten, de sfeer, al die schatten uit het verleden en boven alles de zeer vriendelijke en gastvrije bevolking. Morgen gaan wij helaas weer naar huis maar Turkije nodigt uit om terug te keren. En daar proosten we nog maar een keer op.

Zaterdag 18 mei

Het zit er al weer op. Na het ontbijt worden we opgehaald en rijden we naar de luchthaven. We geven door aan de hostess dat ons visum niet in orde is maar ze ziet er geen probleem in. Het ergste is dat we gewoon de 15 euro nog moeten betalen. Er staat een stempel op wanneer we zijn toegekomen en dat is het voornaamste. Bij het aanschuiven ben ik toch nerveus. En ja, lap daar heb je het! We moeten mee en worden naar een kantoortje gebracht. Security? Ik weet het niet. Hij neemt een kopie van ons visum. Het was niet in orde maar ze kunnen er niets aan doen. En dat is het, we mogen vertrekken. We moeten zelfs de 15 euro niet betalen. Oef, opluchting maar dit wil ik toch niet meer tegenkomen hoor! We stijgen om 12 uur op en 3 u 40 later zijn we in België.