NOORWEGEN

Hurtigruten - MS Nordkapp

RONDREIS NOORWEGEN

15 JULI 2024

Dit jaar gaan we een hele andere richting uit: we gaan naar Noorwegen!

Noorwegen staat vooral gekend voor zijn overweldigende natuur. Diepblauwe fjorden, hoge bergen, groene  valleien en een fantastische kustlijn. Het is het land van zalm, fjorden en trollen. We reizen zowel met de trein als met de boot zodat we alle mooie facetten kunnen aanschouwen. Van de mooiste treinreis ter wereld naar de mooiste zeereis ter wereld!  We hebben gekozen voor Nordic om deze reis voor ons vast te leggen. We zijn heel benieuwd!

Maandag 15 juli 2024

Het is eindelijk zover! We vertrekken naar Noorwegen. Onze vlucht is om 19 uur. Ze hebben ons plaatsen op een verschillende rij gegeven. Ik begrijp dit niet. Je checkt samen in en ze zetten je uit elkaar. Normaal gezien checken we altijd op voorhand in. We doen dit eens niet en dan kom je dit tegen. Volgende keer terug zelf inchecken! Gelukkig was er iemand die zelf voorstelde van te ruilen.

Na een kleine 2 uur vliegen zijn we in Oslo. Er is een vlotte treinverbinding tussen de luchthaven en het stadscentrum: de Airport Express Train (Flytoget). Iedere 10 minuten vanaf platform 3. Tickets kan je online kopen of gewoon op de luchthaven aan de ticketautomaten. De tickets kosten 240 NOK pp. Dit is ongeveer 20 euro.

We halen ook een beetje Noorse kronen af bij een ATM. Maar was eigenlijk niet nodig. Je hebt geen cash geld nodig. Je kan overal maar dan echt ook overal met de kaart betalen.

Ons hotel Thon Opera ligt vlak naast het station. Heel gemakkelijk. Na het inchecken drinken we nog iets in het hotel. Pff goedkoop is het niet maar ja Noorwegen is nu eenmaal geen goedkoop land. En al zeker niet voor de alcohol.

Dinsdag 16 juli

Vandaag gaan we op ontdekkingstocht in Oslo. De stad is historisch en hip tegelijk en ligt tussen groene heuvels en de blauwe Oslofjord. Oslo is met voorsprong de grootste stad van Noorwegen en dat is eigenlijk al niet groot. De bezienswaardigheden liggen dicht bij elkaar in het centrum. Enkel Vigelandpark ligt iets verder en daarvoor neem je best de tram.  Het openbaar vervoer is heel goed georganiseerd.

We starten ons bezoek in dit park. Het is een groot beeldenpark van de Noorse beeldhouwer Gustav Vigeland. Het is een prachtig park met meer dan 200 beelden en de toegang is gratis. Ik had gelezen; bezoek dit park op een zonnige dag. Hm tja die was vandaag helaas niet van de partij. Het is bewolkt maar gelukkig regent het nog niet.

Na dit bezoek nemen we de tram terug richting centrum, halte Aker Brygge.

Aker Brygge maakt deel uit van het stadsdeel Sentrum en was vroeger een scheepswerf. Vandaag is het één van de hipste delen van de stad met veel restaurants, bars en boetiekjes. Vooral ook de moderne architectuur springt in het oog. Heel mooi en gezellig!

Het hele jaar vertrekken er ook veerboten die de pittoreske Oslofjord opgaan. Aan de overkant van de pier ligt de Akershus Festning. Dit middeleeuws gebouw / vesting vormt een scherp contrast met de moderne gebouwen aan de pier. Ik denk dat het hier ’s avonds ook heel mooi is met de verlichting aan.

Vlakbij liggen ook het Nobel Peace Center, het Astrup Fearnley Museum voor Moderne Kunst en het National Museum.  Iets verder ligt het stadhuis van Oslo. Het gebouw stelt niet veel voor maar binnen is het heel mooi. Je kan dit gratis bezoeken.

Na een kleine eetpauze gaan we op zoek naar een fontein. Volgens google maps is het niet ver.  In de wirwar van straatjes raakt hij echter van slag. Maar uiteindelijk geraken we er wel. Ondertussen komt ook de zon af en toe eens piepen.

Nog één van de bezienswaardigheden is het Koninklijk Paleis waar we toevallig ook de wissel van de wacht meemaakten.

Vanaf het paleis wandelen we via de Karl Johans Gate richting ons hotel. De Karl Johans Gate is een boulevard van 2 km lang en loopt van het paleis naar het centraal station. Onderweg zie je heel wat historische panden. Het is tevens de plaats om te shoppen met ook verschillende cafés en restaurantjes.

Naast ons hotel ligt één van de meest moderne gebouwen: het Operagebouw. Het is zeker de moeite. Je kan via de marmeren helling naar het dak gaan. Vanop het dak heb je een mooi uitzicht over de stad, de haven en de gebouwen aan de andere kant van het water.

We eindigen onze dag in een Italiaans restaurant: Olivia. Op verschillende plaatsen in Noorwegen heb je daar restaurants van. Alleen al in Oslo zijn er een stuk of 5 waarvan één vlakbij ons hotel. Dat kan niet beter want we hebben onze kilometers al gedaan voor vandaag. Het is lekker en niet duur. Een mooie afsluiter voor onze dag in Oslo.

Woensdag 17 juli

Spannend! Vandaag één van de hoogtepunten van onze reis. We nemen de trein naar Myrdal. De treinrit van Oslo naar Bergen, ofwel de Bergensbanen, is uitgeroepen tot één van de mooiste treinreizen ter wereld. Er zijn 182 tunnels waarvan de langste meer dan 10 km lang is. Het hoogste punt is meer dan 1200 meter. Ik ben heel benieuwd.

We moeten niet ver stappen. Het perron is juist naast ons hotel. We hebben enkel een kleine rugzak bij met het hoogst noodzakelijke. Onze bagage bleef in het hotel en wordt apart doorgestuurd naar ons hotel in Bergen. Zo hoeven we niet te sleuren met die zware valiezen. We betalen hiervoor 45 euro pp.
Bij het instappen zien we dat we verschillende plaatsen hebben. En helaas zit de trein vol. Dit is wel een minpuntje voor Nordic. We hebben al eind november geboekt en dan zetten ze ons op de trein ver uit elkaar :(. Gelukkig hebben we een bereidwillige ziel gehad die akkoord was om te wisselen.

.We installeren ons en om 08:22 u verlaten we een verregend Oslo. We rijden langs al het moois dat de Noorse natuur te bieden heeft: de beboste groene valleien, schitterende fjorden en Hardanggervida – het grootste bergplateau van Noord-Europa. het eerste deel, na vertrek in oslo zien we vooral de groene valleien en fjorden voorbij schuiven in de druilerige regen.
Pas als we in Geilo komen verandert het landschap. Dit bergdorp / ski oord ligt halverwege Oslo en Bergen. Na Geilo klimt de trein omhoog naar het bergplateau Hardangervidda. Heel mooi! Bergmeertjes, sneeuw, blokhutten. We hebben ogen tekort. We passeren Finse, het hoogste station. Het is ook wel leuk dit eens te zien. Ik heb het boek over de aanleg van deze spoorlijn gelezen. Een mooi boek: Bruggenbouwers van Jan Guillou.
Na Finse is het nog maar een klein stukje en zijn we op onze bestemming. in Myrdal stappen we over op een een andere trein: de Flåmsbanen.
Na aankomst in Myrdal stappen we af en we zijn niet alleen. Ik denk dat bijna de helft van de reizigers afstapt. De treinrit maakt dan ook deel uit van een reispakket dat aangeboden wordt: ‘Norway in a nutshell’.
We hoeven niet ver te lopen en ook niet lang te wachten. Op het andere perron komt het treintje naar Flåm. Het is allemaal heel goed geregeld. Het traject is 20 km en we dalen 864 m. Ook hier hele mooie uitzichten! Bij een waterval stoppen we en mogen we uitstappen. Ze hebben er een show van gemaakt. We horen opeens muziek en we zien zelfs 2 vrouwen dansen: de nimfen.
Foto’s nemen van uit het treintje was helaas niet zo evident. Flåm zelf is niet zo groot maar is schitterend gelegen aan het Aurlandsfjord. Ons hotel ‘Fretheim Hotel‘ ligt vlak bij het stationnetje. Onze kamer heeft een balkonnetje en we hebben een mooi uitzicht op de fjord. De rest van de middag doen we rustig aan.
’s Avonds eten we in het hotel. Het was er heel gezellig zitten en heel lekker!

Donderdag 18 juli

Deze morgen bij het opstaan blijkt er een mastodont van een cruise schip te zijn aangekomen. Echt enorm!

Na een lekker ontbijt gaan we naar de pier waar we inchecken op een electrische fjord cruise. We hebben enkel een kleine rugzak bij met enkel het hoogst noodzakelijke. Onze bagage werd van Oslo direct naar Bergen gestuurd. Zo hoeven we niet te sleuren met die zware valiezen. De electrische boot is echt muisstil. We varen door het Næroyfjord. Het is een zijtak van het Aurlandsfjord en is opgenomen op de Werelderfgoed Unesco lijst. Op de boot kan je niet buiten zitten. De temperatuur valt wel mee maar er is een frisse wind. Het fjord is op sommige plaatsen erg smal. De hoge groene bergwanden met hier en daar een watervalletje, de groen blauwe kleur van het water, de huisjes. Heel indrukwekkend. Na een vaart van 2 uur komen we aan in Gudvangen waar we overstappen op een bus die ons naar het station van Voss brengt. Onderweg stopt de bus in Stalheim waar we een heel mooi uitzicht hebben!
In het station van Voss nemen we dan verder de trein naar Bergen waar we rond 15:30 u aankomen. We gaan eerst naar ons hotel om in te checken. Oef onze bagage is er ook! Alles de kamer in en op zoek naar een terrasje! Bergen lijkt heel mooi en vooral ook heel toeristisch! Een massa volk.  Aan de kade heb je de vismarkt  Je kan er vis kopen maar ook ter plaatse opeten.  We waren eerst heel enthousiast maar bij nader inzien zagen de bereidingen er toch niet top uit.
We reserveren in een Italiaan voor ‘s avonds. Hij staat goed aangeschreven in tripadvisor.

n.

Vrijdag 19 juli

Vandaag wordt het een dagje Bergen. Het is bewolkt met af en toe een zonnetje. Kortom een ideale dag om Bergen te verkennen. Ons hotel is goed gelegen in het centrum. We zitten vlakbij de gekleurde huisjes Bryggen. Eigenlijk zitten we overal dichtbij. Het centrum is niet groot. De houten pakhuizen beter gekend als Bryggen zijn heel mooi. De groepen toeristen stromen hier toe.
We starten met een bezoekje aan de Bergenhus-vesting met de Håkon-hal en de Rosenkrantz-toren. Deze burcht aan het water is één van de oudste en best bewaarde kastelen in heel Noorwegen.
De kabelbaan Fløibanen is ook zeer de moeite. Je gaat naar 320 meter hoogte en je hebt er een prachtig uitzicht over Bergen. We hebben enkele rit genomen en gaan te voet terug naar beneden. Onderweg kan je nog genieten van het uitzicht. Eten deze avond was eerst problematisch. We hadden gisteren gekeken om te reserveren maar veel restaurants waren al volzet 🙁. Bij restaurant Bryggeloftet is enkel het eerste verdiep voor reservaties. Op het gelijkvloers is het zonder maar dan moet je aanschuiven. Meestal 10 à 15 minuten. We doen dit en het gaat inderdaad vlot. En bovendien was het heel lekker!

Donderdag 26 mei

Vandaag willen we dan eindelijk de kathedraal bezoeken. We wandelen via het Parque Maria Luisa. Het park is een echte trekpleister. Het park ligt naast de Plaza de Espana. In een groen decor van schaduwrijke wandelpaden, spuitende fonteintjes, exotische vegetatie, wuivende palmen en watervalletjes komen de Sevillanos tot rust. Bij warm weer is het zelfs de ideale plaats om een beetje verkoeling op te zoeken.

Het park kreeg zijn huidige gestalte tijdens de Ibero-Amerikaanse tentoonstelling die hier in 1929 werd gehouden. Achteraan in het park vind je de Plaza de America. Een plein vol met groen en vijvertjes en omgeven door 3 voormalige paviljoenen. Een heel mooi park. Zoals de voorbije dagen zien we ook hier veel schoolkinderen. Ik denk dat deze week heel Spanje op schoolreis is.

In het centrum aangekomen, zien we een massa volk. Was het de voorbij dagen al druk nu is het gewoon niet te doen. Het zijn precies Gentse Feesten. Op de grond ligt een mengsel van rozemarijn en andere bladeren. De geur van rozemarijn is overweldigend. Wat is hier te doen? Ook lopen de Sevillanen er heel opgekleed bij.

We willen dan de kathedraal en la Giralda bezoeken maar ongeloofelijk, de kathedraal was niet open. Spijtig maar het bezoek zal dus voor een volgende keer zijn. Deze namiddag vanaf 14:30 u kunnen we wel de Giralda bezoeken. De deuren van de kathedraal staan open en iedereen kan er naar binnen maar het is er zo druk dat we weer rap weg zijn. Alleen het eerste deel was toegankelijk. Ik krijg al hoofdpijn van de drukte en de geur van rozemarijn. Aan de zijkant van de kathedraal stromen er veel mensen naar buiten. We besluiten deze drukte te ontvluchten en gaan in de richting van de rivier.

Op een terrasje vlakbij de Torre del Oro vragen we wat er gaande is. Het is het feest van Corpus Christi. Dit is een processie die start in de kathedraal en dan langs verschillende plaatsen in Sevilla gaat. Het is tevens een feestdag voor Sevilla. Daarmee zijn dus ook de winkels niet open.

De Torre del Oro ofwel de gouden toren ligt aan de Rio Guadalquivir en is een van de resten van de Moorse verdedigingswerken. Waar hij zijn naam aan te danken heeft is niet helemaal duidelijk.

Verder op kom je automatisch bij Sevilla’s Plaza de Toros of Arena Real Maestranza. Dit ovalen gebouw in barokstijl heeft de typische kleuren van Sevilla: wit, rood en okergeel. Binnenin vind je de één van de mooiste en beroemdste arena’s van Spanje die plaats biedt aan 13000 liefhebbers van stierenvechten. We willen wel graag een stierengevecht bijwonen maar nu beperken we ons tot een bezoek aan de arena en het museum.

Hier komen we meer te weten over de geschiedenis van de arena en kunnen we enkele unieke stukken bezichtigen zoals een door Picasso beschilderde stierenvechterscape. Vanop de tribunes kunnen we eventjes de sfeer opsnuiven.

Na dit bezoek steken we de rivier over naar de wijk Triana. Lang vertoeven we hier niet. Terug richting kathedraal want we willen de Giralda bezoeken. We lopen door enkele mooie winkelstraten en komen op een pleintje waar duidelijk de maria verering is te zien.

We komen uit aan de zijkant van de kathedraal en zien dat er al een rij staat aan te schuiven voor het bezoek aan de Giralda. Maar het gaat vlot vooruit. Er is aangepaste prijs omdat enkel de Giralda te bezoeken is. Ze vertellen ons ook dat we morgen de kathedraal ook met een aangepaste prijs kunnen bezoeken.

Opvallend is dat er geen trap is, maar een hellend pad dat de toren 35x rondgaat. Dit zou zijn omdat de muezzin (de islamitische geestelijke die oproept tot gebed) dan vroeger te paard naar boven kon om de klokken te luiden. Boven heb je zicht op de 25 klokken van de Giralda, maar bovenal heb je een prachtig uitzicht over de stad Sevilla. Ook is van hier nog eens goed te zien hoe enorm de kathedraal is en is de sinaasappelhof te zien, die normaal de ingang van de kerk is, maar voor ons de uitgang zal zijn.

Ook deze avond lekkere tapas gegeten. Ons bezoek aan Sevilla is ook alweer gepasseerd. De tijd vliegt!

Vrijdag 27 mei

We laten Sevilla achter ons en rijden naar Jerez de la Frontera. Het is maar goed 100 km rijden. Jerez is de Spaanse naam voor sherry en sherry is wat Jerez beroemd heeft gemaakt: het is een stad van grote bodega’s en sherry-baronnen. Naast de sherry is de stad ook bekend om de paardendressuur die tijdens speciale shows te bewonderen is.

We zijn vrij vroeg en rijden daarom eerst naar het centrum. Een bodega bezoeken staat als eerste op ons lijstje. We kiezen voor de oudste bodega: Fundador, opgericht door Pedro Domecq. Er is een rondleiding om 14 uur. Er zijn nog 2 andere koppels. We krijgen eerst een rondleiding en eindigen dan met het proeven van 2 sherry’ en 1 brandy. Hierbij krijgen we een schoteltje jamon Iberico. Allez krijgen, je moet er wel extra voor betalen. Koen proeft de brandy puur en ik als mojito. Best wel lekker. We kopener dan ook een fles van.

We dwalen hierna nog eventjes door het centrum van Jerez. Je hebt er de Alcazar, de Moorse burcht uit de 12de eeuw, een mooi pleintje omgeven door jacarandabomen en vlak hierbij heb je ook de kathedraal.

Na een terrasje rijden we naar ons hotel Exe Guadalete. Het ligt niet ver van het centrum. Nog eventjes uitrusten, een douche en we zijn klaar om te gaan eten. We wandelen naar het centrum en drinken eerst een aperitiefje. Ik drink een sherry, een fino. Hm lekker. Op de meeste plaatsen krijg je bij een drankje, ook een schaaltje olijven.

Zaterdag 28 mei

Ze hebben voor vandaag regen voorspeld. Jammer want er staat een mooie bergrit langs de pueblos blancos op het programma. Bij het opstaan was het nog zonnig maar de donkere wolken komen al aangedreven.

Onze eerste halte is vrij vlug. Arcos de la Frontera is een van de mooiste stadjes van Spanje.

Het complete middeleeuwse centrum is uitgeroepen tot historisch monument. Alleen al de ligging van het stadje is mooi, 100 m boven een riviertje, de Rio Guadelete, op een platteau van steile hellingen. Autoverkeer is in het oude centrum met wirwar van straatjes en steegjes nauwelijks mogelijk. Parkeren doe je het best in de ondergrondse parking.

In dit hoogste gedeelte van het dorp vindt je een rijkdom aan herenhuizen, gewelfde bogen en poorten, kerken en torens. Aan de witte muren van de huizen hangen fleurige bloempotten en sierlijke lantaarns; ramen en balcons zijn afgezet met smeedijzeren tralies en balustrades. Op de pleintjes vind je terrassen, tapasbars, restaurantjes en winkeltjes. En zoals je mag verwachten zijn er bovenin het dorp diverse uitkijkpunten, die een imponerende blik over het heuvelachtige landschap bieden. We blijven niet lang treuzelen want het weer wordt steeds slechter.

Arcos de la Frontera is ook gekend als het startpunt van de Ruta del Pueblos Blancos. Onze route loopt door het hart van het pueblos blancosgebied en door het natuurgebied Grazalema. Dit is een van de mooiste routes, maar tevens ook de drukste en meest toeristische. Alhoewel dit nu zeer goed mee valt. Het is zeer mooi tussen Ubrique en El Bosque, en tussen Grazalema en Zahara de la Sierra.

We willen een foto nemen van de mooie vergezichten maar bibberen in onze korte short. Het is ondertussen ook beginnen te regenen en is het nog amper 13°. Bibber bibber.

De meest bezochte en grootste witte dorpen zijn Grazalema en Ubrique. Wij stoppen in Grazalema. Allez stoppen we of niet? We twijfelen omdat het regent maar dan laat opeens de zon zich toch eventjes zien zodat we besluiten alsnog te stoppen. Het is een vrij compact maar mooi dorpje. Het dorpje leeft vooral van het toerisme in de zomermaanden want in de wintermaanden is het door de sneeuw soms moeilijk bereikbaar. Na deze korte pauze rijden we in de gietende regen verder richting Ronda. Ronda ligt ongeveer 50 km van de kust en is omringd door bergen.

Ronda is een van de meest bezochte steden van Andalusië. Dit is vooral door de indrukwekkende ligging op de rand van een plateau. Dwars door dat platteau heeft de rivier Rio Guadelevin een diepe kloof uitgesneden. Hier komen jaarlijks miljoenen bezoekers op af.

We parkeren ons vlakbij het centrum op een parking. Het blijft eventjes droog maar dan begint het terug te gieten. We schuilen eventjes voor de ergste regen maar gaan dan toch verder. Het is jammer want Ronda is echt wel mooi.

De stad wordt door de spectaculaire kloof in tweeën gedeeld. Aan de zuidkant ligt La Ciudad, de oude stadskern met smalle straatjes, een paar pleintjes en de meeste monumenten. Drie bruggen, waaronder de Puente Nuevo zorgen voor een verbinding met de jongere wijken aan de noordzijde. Het uitzicht vanop de brug is ondanks de regen spectaculair. We drinken een koffie om eventjes op te warmen. Vanwaar we zitten hebben we een mooi uitzicht op het nieuwere deel van de stad en de rotswanden daaronder. Je kan er ook naar beneden wandelen. Er is nog veel te beleven in Ronda maar we hebben geen jas of paraplu bij en kiezen er dan maar voor om verder te rijden. We komen hier ook nog zeker terug.

Stilletjes aan beginnen we te dalen en stijgen de temperaturen. Onderweg hebben we prachtige uitzichten en zien we de zee al liggen. Onze eindhalte is Estepona aan de Costa del Sol. Dit stuk tussen Malaga en Gibraltar wordt ook wel Costa del Golf genoemd.

We zijn er bijna. Het heeft hier ook geregend maar het is er toch een pak warmer dan in de bergen: 23°. De gps stuurt ons door het centrum van Estepona. En dit is een probleem. De straten zijn afgezet door de politie. Wat een ellende. De gps stuurt ons altijd naar hetzelfde punt, de politie maakt ons ook niet wijzer. Engels spreken doen ze niet. Ze wijzen naar ons hotel: het ligt ginder, maar ge moogt er niet door met de auto! Dan maar te voet: 3 km stappen met onze handbagage! We zien de oorzaak van alle ellende: een koers. Daarvoor wordt dan heel de zeedijk afgezet terwijl er amper volk staat te kijken. Ik dacht dat dergelijke miserie alleen bij ons bestond :). Maar allei we vinden ons hotel H10 Estepona, checken in, maar we willen toch de auto met onze bagage niet achterlaten op een parking. We keren terug, stellen de gps nog eens opnieuw in. Dit helpt in eerste instantie niet veel maar dan volgen we enkele auto’s door een straat met eenrichtingsverkeer, langs de verkeerde kant. De gps herberekent direct en 5 minuten later staan we aan het hotel. Eind goed al goed. Nu kunnen we onze kamer eens wat beter bekijken. Fantastisch! Een van de mooiste kamers die we al gehad hebben. Zeer ruim met een klein salonnetje, een mooi balkon met zeezicht, en in de verte zien we Gibraltar liggen. Een deugddoende douche en we kunnen gaan aperitieven en eten. Zalig!

Zondag 29 mei tem woensdag 1 juni

Deze dagen zijn echte luilekkerdagen. Eten, drinken, lezen en zalig niets doen. Zondag = rustdag, vatten we heel letterlijk op. Maandagnamiddag hebben we toch al zin in een beetje beweging en wandelen we tot in het jachthaventje. Veel is er niet te zien. Op dinsdag wandelen we tot in het oude centrum. Het is een aangename wandeling. Van het jachthaventje tot in het centrum is het zo ongeveer anderhalve kilometer. De lange stranden, de boulevard en het oude centrum zijn zeer mooi. Vooral de oude dorpskern met zijn leuke pleintjes en straatjes kan ons bekoren. Op woensdag doen we deze wandeling nog eens over.

Donderdag 2 juni

Het is alweer de laatste dag van onze vakantie. Na het ontbijt checken we uit en rijden richting Malaga Airport. Onze vlucht is pas om 15:20 u dus we hebben nog wel eventjes tijd en rijden naar Mijas. Mijas is een pueblo blanco, een wit dorp, 8 km uit de kust op de beboste hellingen van de Sierra de Mijas. De prachtige ligging, witte huisjes, het labyrint van straatjes maakt Mijas heel populair. Vanuit het dorpje heb je schitterend uitzicht over dal en zee.

Jammer genoeg is het centrum van Mijas momenteel een bouwwerf. Nog een laatste drankje en we zetten koers naar de luchthaven. Een beetje stress voor het inleveren van de wagen maar dat was nergens voor nodig. Het staat goed aangeduid. Ook de controle van de wagen verloopt zonder problemen.

Het was een schitterende reis. Ik was zoveel jaren geleden al gevallen voor Andalusië en dit was nu voor Koen niet anders. Na een halve dag was hij al helemaal in de ban van deze prachtige streek. Fascinerende gebouwen, lekker eten, goede hotels, mooie natuur! Er valt hier nog veel moois te ontdekken!